torek, 25. julij 2017

VELIKI GATSBY


Originalen naslov: The Great Gatsby 
Avtor: F. Scott Fitzgerald
Prevod: Veliki Gatsby
Založba: Mladinska knjiga 1976 (trda vezava, 224 strani)
Ocena: 4 ★★★★
Kategorija: klasika (classic), romantika (romance), zgodovinski (historical fiction)
Glavni liki: Nick Caraway, Jay Gatsby, Daisy Buchanan, Tom Buchanan, Jordan Baker
Kraj dogajanja: New York

GOODREADS

OPIS

Nadobudni borzni posrednik Nick s pomočjo sestrične Daisy in njenega vplivnega moža Toma spozna mogočnega Gatsbyja, premožnega vojnega veterana, ki slovi po divjih in razkošnih zabavah, namenjenih bogati eliti. Nick se z Gatsbyjem spoprijatelji, toda njegovo občudovanje kmalu preraste v neprijetno spoznanje, da Gatsbyjevo življenje sestavljajo številne nepričakovane skrivnosti iz zasebnega in poslovnega življenja.

MNENJE IN VTISI

O tej klasiki sem toliko dobrega slišala in prebrala, da sem jo enostavno morala prebrati. Dogaja se v New Yorku po prvi svetovni vojni. Pripovedovalec je Nick, vse pa se vrti okoli Gatsbyja. Gatsby se je moral ločiti od svoje ljubljene zaradi vojne. Odšel je v vojno in ko se je vrnil, je bila Daisy poročena z drugim. Pet let je čakal na trenutek, ko se bo ponovno srečal z njo in ves ta čas je hrepenel po njej. Čisto po naključju postane njegov sosed Nick, ki je Daisyjin bratranec. Končno se zaljubljenca srečata, a zadeve niso tako preproste.



V zgodbo se hitro vživiš in hitro se bere, ker je napisana lahkotno in razumljivo. Liki živijo za zabavo, ugled in denar. Samo to je pomembno. Ampak to so bila dvajseta leta, tako imenovana zlata leta. Takrat se je živelo in uživalo, dokler jih ni doletela gospodarska kriza oz. črni petek. Trgovali so z delnicami in alkoholom. Meni so se liki zdeli malo zblojeni, kot da ne vejo kaj bi sami s sabo. Na momente sem se jim smejala, spet drugič sem bila zgrožena nad njimi. 

Gatsby kot lik mi je bil simpatičen. Bil je bogataš, veliko ime New Yorka, ki so ga poznali vsi. Pa so ga res? Vedeli so, da je Gatsby neki mogočnež poln denarja in še en kup neresnic o njem. O njemu je krožilo veliko nenavadnih in neresničnih govoric. V resnici pa ga niso poznali vsi. Prirejal je velike zabave in ljudje so hodili na te zabave brez vabila. Njegova vila je bila vedno polna neznancev. Ljudje so ljubili in cenili njegov denar in zabave. Tudi njegova draga Daisy ni bila nič drugačna od drugih ljudi. Vsem se je šlo samo zato, da uživajo v razkošnih dragih zabavah čisto brezplačno. Alkohol je tekel v potokih, prisoten je bil bazen, igrala je glasba... Nekateri ljudje sploh niso vedeli kdo je Gatsby, čeprav so ga gledali v oči.  Na koncu pa mu vsi obrnejo hrbet. Takrat se mi je kar malo zasmilil. Noben si ne zasluži takega konca, kot ga je dobil Gatsby. Rodil se je revnim staršem, zgrabil priliko, da bi obogatel in bogastvo še povečal. Do tega ga je peljala samo ljubezen. Ljubezen mu je bila glavna motivacija. Potem pa mu draga že drugič obrne hrbet...



Vso zgodbo spremljamo iz Nickovih oči. Nick je bil vedno v družbi in vedno govori o drugih likih. Kot, da življenje ne živi sam. Ali se svet vrti o Gatsbyju, Daisy ali Jordan. Sem dobila občutek, kot da sam ni dovolj vreden, da bi pripovedoval o sebi. O njemu izvemo najmanj. Ostane nek skrivnostnež, ki se trudi pomagati Gatsbyju. Čeprav se mi zdi, da ga je Gatsby samo izkoriščal. Nick mu stoji ob strani do konca in tudi po tem. Na koncu knjige se izkaže kot pravi lojalni prijatelj. Motil me je njegov odnos z Jordan. Jasno mu pokaže kaj si želi, on pa to priložnost zapravi. Ali je bil toliko zmeden, ali si ni znal razlagati svojih čustev do Jordan. Lahko rečem, da je on "love to hate" lik.

O Daisy pa lahko samo napišem, da je ženska, ki ne ve kaj bi rada in se ne zna odločat. Ali bi raje denar ali ljubezen? To je zanjo težka izbira. Kaj od tega bolj potrebuje? Njen lik mi je šel na živce. 




FILM

Kategorija: drama, romantika
Čas trajanja: 2 h 23 min
Igralci: Leonardo DiCaprio (Gatsby), Carey Mulligan (Daisy), Tobey Maguire (Nick)
Kraj dogajanja: New York
Datum izida: 16. maj 2013
Moja ocena: 3,5 ★★★
Nagrade: Academy Award Oskar Best Achivement in Custume Design (2014), Academy Award Oskar Best Achivement Production Design (2014), BAFTA Awards best production design (2014), BAFTA Awards best custume design (2014) - in številne druge


Po knjigi je posnetih več filmov. Sama sem pogledala najnovejšega s DiCapriom v glavni vlogi. Na IMDb-ju jih lahko najdete kar pet. Že kar nekaj časa sem si želela pogledat film, ker mi ga je priporočila prijateljica. Odlašala sem ravno zato, ker sem prej želela prebrat knjigo.

Film je dobro narejen, kostumografija je res zanimiva, nič čudno da so pobrali vse nagrade v tej kategoriji. New York je prikazan drugače, kot v ostalih filmih in če ne bi bil omenjen Hotel Plaza in Central Park, bi mislila, da se nahajajo kje drugje ne v New Yorku. Film je dober, zabaven, vendar malo predolg. Nasmejal me je bolj kot knjiga, vendar sem v njem nekaj pogrešala. Liki v knjigi so mi bolj všečni, kot v filmu. Knjiga je malenkost boljša.


Napovednik za film:

 


AVTOR

F. SCOTT FITZGERALD je bil ameriški pisatelj romanov in kratkih zgodb. Bil je zelo popularen v dvajsetem stoletju. Rodil se je 24. septembra 1896 in umrl 21. decembra 1940. Poročen je bil z Zeldo Fitzgerald, ki je tudi bila pisateljica.
Fitzgerald je eden največjih predstavnikov tako imenovane ameriške izgubljene generacije, ki se je odkrito uprla narejeni puritanski morali v obdobju po prvi svetovni vojni in iz katere so pozneje izšli Hemingway, Faulkner in Doss Passos. 

Roman Veliki Gatsby je njegov prvi veliki uspeh, ki mu je čez noč prinesel slavo in mu pridobil ženo Zeldo, kateri je tudi posvečen. Fitzgerald je tako silno živel z junaki iz svojih del, da je v Velikem Gatsbyju, tragičnem prvencu, ki si je skušal zaradi izgubljene ljubezni za vsako ceno pridobiti vstop v svet bogatih in se razblinil na njegovi okrutni brezobzirnosti, na nekateri strani izpovedal samega sebe, hkrati pa je izražal težnje, blodnje in iskanje vse tedanje generacije.



Katero klasiko ste pa vi prebrali nazadnje?
Lep pozdrav, Knjigoljubka Maja

Ni komentarjev:

Objavite komentar